تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال 1395

قانون سنجش و پذیرش دانشجو مشتمل بر 11 ماده و هفت تبصره در جلسه علنی دهم شهریور ماه 1392 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. براساس این قانون مقرر شد در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی افزایش یابد و پس از پنج سال حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی باشد.

در قانون ذکر شد: در سال اول اجرای این قانون تأثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند، حداقل 25 درصد است.

طی دو سال اخیر سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در سطح همان 25 درصد باقی ماند و برخی مسئولان نیز به دلیل قابل اتکا نبودن امتحانات نهایی افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو را چندان مفید نمی‌دانستند.

رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس در این خصوص به تسنیم گفت:‌ برای افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان نیاز است تا آموزش و پرورش در بحث سنجش و ارزیابی دانش‌آموزان با حساسیت بیش‌تری ورود کند تا سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بتواند به عنوان شاخص مورد اتکا برای پذیرش در دانشگاه‌ها مبنا قرار بگیرد. هم‌‌اکنون سوابق تحصیلی دانش‌آموزان قابل اتکا نیست. سال گذشته تعدادی از خانواده‌ها نسبت به اعمال سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها گلایه داشتند که این موضوع وزارت علوم رادر خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها دچار تردید کرده است.

‌ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش کشور نیز معتقد است که باید در بحث افزایش سوابق تحصیلی ساز و کارها ایجاد شود. در حال حاضر سوابق فقط برای سال سوم متوسطه وجود دارد و نمی‌شود نمرات امتحانات داخلی دبیرستان را برای ورودی کنکور اعمال کرد. این فرآیند زمانبری است زیرا از یک طرف باید سوابق تحصیلی طبق تعریف قانون ایجاد و از طرف دیگر نیز وزن سوابق تحصیلی بیشتر شود تا بتوانیم کنکور را حذف کنیم. اگر قرار باشد نمره ای را صد در صد برای ورود در نظر گرفت ساز و کارهای کنکور هم در آنجا باید ایجاد شود که داوطلب احساس بی عدالتی نکند.

مسئولان آموزش و پرورش از رایزنی با مسئولان سازمان سنجش و شورای سنجش و پذیرش دانشجو به منظور افزایش سهم سوابق تحصیلی و آمادگی کامل آموزش و پرورش برای تحقق این موضوع خبر می دهند به گونه‌ای که پیشنهاد آموزش و پرورش این بود که برای کنکور 95 سهم سوابق تحصیلی به 35 درصد برسد.

شورای سنجش و پذیرش دانشجو به منظور بررسی میزان سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان برای کنکور 95 چند رو قبل تشکیل جلسه داد.

رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس درخصوص مصوبه این شورا به تسنیم گفت: در این جلسه مقرر شد تا سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی که تاکنون در پذیرش دانشجو اعمال می‌شد، برای داوطلبانی که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی برگزار شده است، باقی بماند.

وی افزود:‌ در این جلسه افزایش 5 درصدی سهم سوابق تحصیلی نیز مصوب شد بدین صورت که برای داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی که مدرک خود را از سال تحصیلی 91-1390 به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی  به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه - تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال 95
مرکز مشاوره و آموزش آگاهانه – تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال 95

منبع : صبحانه با خبر

, , ,
Share:

Leave a پاسخ

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر

دوپینگ کن!

نوروفیدبک روشی است که با استفاده از آن کودک یا بزرگسال از چگونگی فعالیت مغز خود آگاه شده و به تدریج می ­تواند کارکرد مغز خود را کنترل و تنظیم کند. این روش کاملا ایمن است و هیچ­گونه عارضه‌ای برای آن گزارش نشده است. استفاده از نوروفیدبک نرخ بهبودی بسیار بالایی دارد و از دارو­درمانی و سایر درمان­ها مؤثرتر است. همچنین بر اساس بررسی­ های دراز مدت مراکز تحقیقاتی بین­ المللی منافع حاصل از نوروفیدبک تا چندین سال پس از اتمام دوره ماندگار و پایدار است و مانع بازگشت بیماری می‌شود.


اطلاعات بیشتر