با «نوروفیدبک» تمرکز را به ذهن خود هدیه دهید!
آرزو و هدف هر یک از ما استفاده از حداکثر توانمان برای پیشرفت و تکامل است. کلاس های تقویتی، کلاس های نکته و تست، استفاده از اساتید مجرب و گرانقیمت، برنامه های تفریحی، داشتن روانشناس و استفاده از تشویق های مالی همه به منظور استفاده از حداکثر توان و بازده دانش آموزان و در نتیجه موفقیت کلی استفاده می شوند. می توان نوع دیگری به این مساله نگاه کرد و آن اینکه شرایطی برای فرد فراهم کنیم که کمتر اشتباه کند و در نتیجه بهتر نتیجه بگیرند. به هرحال رسیدن به حداکثر عملکرد و بهترین بازده هدف اصلی و نهایی همه تمرینات و اقدامات دیگر است.
چرا دانش آموزان و دانش جویان نمی توانند از تمام توان خود استفاده کنند؟ پژوهشگران معتقدند که مانع اصلی در برابر استفاده بهینه از همه توان ذهن است. در حالیکه اکثر دانش آموزان کاملا آموزش دیده و با اطلاعات کافی هستند ، اما ذهن اکثر آنها آموزش های کافی و کارآمدی ندیده است. عدم آموزش ذهنی و مغزی، تاثیر خود را به خصوص در شرایط بحرانی نشان می دهد، به عنوان مثال زمان هایی که تیم از نظر نتیجه عقب است، یا بازیکنی که باید یک پنالتی بسیار حساس را بزند. در این شرایط است که حتی برترین دانش آموزان نیز ممکن است نتوانند تمرکز و آرامش لازم را داشته باشند و در نتیجه اشتباهاتی مرتکب شوند که تمام زحمات کل یک سال را در طول یک جلسه امتحان بر باد دهند. توجه به همین نکات است که دانشمندان را بر آن داشت تا تکنیک ها و تکنولوژی هایی را ابداع کنند که ذهن و مغز بازیکنان را به بهترین حالتی آماده کنند. استفاده از روانشناسان ، تمرینات تن آرامی و یوگا، تکینک های تصویرسازی ذهنی و مواردی از این قبیل همه در این راستا می باشند. اما جدیدترین، عینی ترین و موثرترین تکنولوژی ابداع شده، نوروفیدبک می باشد.
نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی، ایمن و کاملا بدون عوارض است که از امواج مغزی برای اثربخشی خود استفاده می کند. در این روش الکترودها یا سنسورهایی به سر و گوش فرد متصل می شود و امواج مغزی آن ها را از طریق رایانه و با استفاده از بازی، شکل و صدا به خود فرد نشان می دهد. سپس تکلیفی به صورت یک بازی به ورزشکار داده می شود تا آن را با استفاده از الگوی بهینه امواج مغزی که مد نظر متخصص و درمانگر است به انجام رساند. فرد در این حالت با دست خود هیچ کاری نمی کند بلکه امواج مغزی اوست که بازی را به پیش می برد. در حالیکه از نظر شخص این صرفا یک بازی است که در حال انجام آن است، اما به صورتی ناهشیارانه مغز وی آموزش می بیند و در واقع یاد می گیرد که خود را در حالت بهینه مد نظر درمانگر قرار دهد و نسبت به آن حالت شرطی شود. با تکرار این جلسات یادگیری مغز کامل می شود و در نتیجه مغز خواهد توانست که همیشه خود را در آن حالت حفظ کند، حتی در شرایط و لحظات بحرانی مسابقات. در واقع نوروفیدبک برای افزایش عملکرد شخص و به عنوان تکنیکی برای آموزش ، جهت مقابله با اضطراب کلی و خاص ، کاهش درد و خستگی و افزایش انعطاف پذیری وی به کار می رود (بلومنشتاین، 2002). هدف طرح حاضر نیز استفاده از تکنولوژی نوروفیدبک در افزایش تمرکز و توجه، کاهش اضطراب و خطای دانش آموزان در جلسات امتحان است که برای نخستین بار در ایران انجام می گیرد.
استفاده از این روش در دپارتمان آگاهانه از ویژگیهای منحصر به فرد این موسسه است و به جرات میتوان گفت که دپارتمان آگاهانه اولین «مرکز آموزشی» است که در ایران از روش نوروفیدبک استفاده میکند. همین امر امتیاز بزرگی را برای این دپارتمان و دانشآموزان آن فراهم کرده است تا پیشرفتی بیشتر از قبل داشته باشند و با گامی محکمتر به سوی موفقیت قدم بردارند.
Leave a پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.